Patronite
Marksizm

Jak narodził się marksizm? Chrześcijański komunizm, Mesjasz i zbawienie na ziemi

Każdy z pewnością słyszał o „Manifeście Komunistycznym” z 1848 roku i powtarzanym jak mantra zdaniu: „Widmo krąży po Europie – widmo komunizmu”, prawda? Problem polega jednak na tym, że w świadomości społecznej utkwiły właśnie tego typu skróty myślowe, które nie oddają istoty sprawy, a wręcz przeciwnie – oddalają nas od poznania prawdy na temat marksizmu. W tym artykule chciałbym pokrótce przybliżyć Państwu kulisy powstania ideologii, która po 150 latach nie tylko nie umarła, ale właśnie na naszych oczach święci swoje największe triumfy.

Historia chrześcijańskich komunistów z Niemiec

W 1836 roku w Paryżu powstał Związek Sprawiedliwych – organizacja niemieckich emigrantów, którą założył Theodore Schuster na bazie wcześniej powołanego przez siebie Związku Banitów (1834). W 1837 roku do grupy dołączył Wilhelm Weitling, a niedługo później wyrósł na lidera ruchu. Związek Sprawiedliwych zrzeszał zwolenników chrześcijańskiego komunizmu wierzących w rewolucję, która przyniesie zmartwychwstanie ludzkości i ustanowi Królestwo Boże na ziemi – Nowe Jeruzalem. Dążyli oni do realizacji idei miłości bliźniego, równości, sprawiedliwości oraz powszechnego braterstwa wszystkich ludzi. Uważali własność prywatną i pieniądze za źródło chciwości i wyzysku. W dużej mierze czerpali z blankizmu (elitarna grupa aktywistów) oraz babuwizmu (rewolucja zbrojna przeciw ciemiężcom). Do innych ważnych przedstawicieli Związku Sprawiedliwych należeli m.in. Karl Schapper czy Joseph Moll.

Do jakościowej zmiany doszło w 1847 roku, gdy do organizacji dołączyli Karol Marks oraz Fryderyk Engels. Wtedy bowiem postanowiono zmienić nazwę na Związek Komunistów. Ruch uległ przekształceniu pod wpływem nowych działaczy i ich ideologii „działania praktyczno-krytycznego”. Dotychczasowy prowodyr ruchu Wilhelm Weitling został zmarginalizowany wraz ze swoim apokaliptycznym mesjanizmem na rzecz socjalizmu naukowego, czyli teorii materialistycznej. W 1847 roku Weitling napisał „Ewangelię Biednych Grzeszników” (Gospel of Poor Sinners) w duchu komunizmu pierwszych chrześcijan, w której postulował zniesienie własności prywatnej, dziedziczenia, pieniądza oraz rodziny opartej na wiernopoddańczych relacjach. W późniejszych latach wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie w stanie Iowa założył osadę Communia. Karol Marks w przeciwieństwie do Weitlinga w swoim programie przewidywał powstanie nowoczesnego komunizmu zaprowadzonego po pełnym rozwinięciu się kapitalizmu przemysłowego (słynne automaty). Odrzucał tym samym prymitywny, utopijny komunizm, który uważał za sentymentalny i wsteczny.

Materialistyczny ateizm czy zeświecczona gnoza?

Wbrew pozorom przestawienie wajchy przez Marksa wcale nie zamieniło Związku Komunistów w organizację ateistycznych materialistów. To byłoby za proste. Szerzej opisałem ten problem w felietonie „Opium ludu, czyli dlaczego Marks sam się oszukiwał”, który został opublikowany w dwutygodniku „Najwyższy Czas”:

Ponadto warto wskazać, że w opinii wielu badaczy i filozofów marksizm stanowi realizację nowoczesnej zeświecczonej gnozy, czyli tzw. gnozy politycznej. Choćby Eric Voegelin w swoich pracach udowadniał, że Marks przeniósł gnostyczną wizję wyzwolenia człowieka ze świata nadprzyrodzonego do doczesnego. Zbawienie ma zapewnić nie teologia, a polityka – działanie rewolucyjne, które poskutkuje zmianą stosunków społecznych na ziemi. Marksizm posiada w sobie potężny ładunek profetyczny, który przenosi na jednostki „uświadomione”, proroków, tę awangardę proletariatu, która poprowadzi lud ku odkupieniu. Eschatologia Marksa sprowadza proletariat do roli zbiorowego odkupiciela win, a więc Mesjasza, który pomimo wielu cierpień w końcu dostąpi zbawienia. Dojdzie do przełomu i zapanowania wiecznego społeczeństwa bezklasowego, które nie będzie znało więcej chciwości, żądzy posiadania ani wyzysku.

Podsumowując, można stwierdzić, że ideologia marksistowska powstała na bazie protestanckich i judaistycznych nurtów religijnych o charakterze apokaliptycznym i mesjańskim. Jest formą zeświecczonej gnozy, w której nadzieja na zbawienie została przeniesiona do świata doczesnego, a której narzędziem stała się emancypacyjna rewolucja.

W kolejnej części postaram się przybliżyć Państwu kulisy powstawania „Manifestu Partii Komunistycznej”, czyli programu politycznego Karola Marksa. W międzyczasie polecam przeczytać moje opracowanie poświęcone teorii faszyzmu według Kominternu, czyli Międzynarodówki Komunistycznej. Jest to próba wyjaśnienia pojęcia „faszyzm” w ujęciu klasycznych marksistów.

Bibliografia
1. Boer R., Wilhelm Weitling, the First German Communist [w:] „Montly Review”, 2010, https://mronline.org/2010/10/21/wilhelm-weitling-the-first-german-communist/
2. Engels F., On The History of the Communist League, „Sozialdemokrat” 1885, https://www.marxists.org/archive/marx/works/1847/communist-league/1885hist.htm
3. Marks K., Engels F., Tezy o Feuerbachu, 1845, https://www.marxists.org/polski/marks-engels/1845/tezy_o_feuerbachu.htm
4. Weitling W., Gospel of Poor Sinners, 1847, https://brbl-dl.library.yale.edu/vufind/Record/3998723
5. Zgierski J., Opium ludu, czyli dlaczego Marks sam się oszukiwał [w:] „Najwyższy Czas”, nr 45-46, 2019.

Jeżeli podobał Się państwu ten wpis i generalnie uważają Państwo naszą działalność za cenną, to serdecznie zapraszamy do wsparcia przedsięwzięcia budowy Encyklopedii Antykultury.

Kliknij
aby dowiedzieć się więcej

Post Author: Jakub Zgierski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.